Boală de lux

Românii sunt victimele unei boli occidentale. Medicii psihologi ieşeni ne avertizează despre răspândirea unei afecţiuni medicale mai puţin obişnuite – oniomania sau boala cumpărăturilor. Maladia se manifestă prin dorinţa de nestăpânit de a face cumpărături.

Furia cumpărăturilor

Boala este una considerata “de lux”, manifestându-se în special în clasele bogate ale societăţii, dar există şi numeroase victime fără posibilităţi materiale care, atrase de publicitatea agresivă de la TV, radio şi din presa scrisă, devin dependente de cumpărături şi ajung să-şi dorească bunuri extrem de scumpe, pentru care însă nu au puterea financiară de a le cumpăra. Medicii spun că din acest moment urmează depresiile de tip “non-shopping”, care se manifestă mai ales în rândul tinerilor. Deja, în toată ţara, au fost semnalate zeci de cazuri de persoane care suferă de această boala de lux.

Victimele reclamelor

Oniomania se caracterizează prin dorinţa de nestăpânit de a cumpăra practic tot ce vezi în faţa ochilor, indiferent dacă îţi este sau nu folositor. “Se estimează că minimum 10% din populaţia globului are obsesia cumpărăturilor şi cheltuieşte mai mult decat îi e necesar.

Publicitatea poate duce la dereglări obsesive de comportament, iar din acest punct de vedere, oniomania ar putea fi comparată, de pildă, cu dependenţa de alcool”, a explicat psihologul ieşean Mihaela Ghircoiaş.

În România, cele mai multe cazuri sunt semnalate în rândul tinerilor şi al adolescenţilor, acolo unde concurenţa de tipul “cine are hainele cele mai scumpe, telefoane mobile, farduri şi bijuterii” a devenit obsesivă. Tinerii îşi doresc tot ce văd: de la telefoane ce costă 15-20 de milioane, la blugi de 500 de euro şi pantofi de import, de 400 de euro, şi le cer părinţilor să nu îi “facă de râs” faţă de ceilalţi colegi.

“Am tratat multe cazuri de depresii legate de cumpărături. În special la adolescente, unde acest fenomen se manifestă cu preponderenţă. A ieşi în faţă nu mai înseamnă, în societatea actuală, bazată pe un mercantilism feroce, să fii bun la învăţătură, să ai o cultură dezvoltată, ci să ai cât mai mulţi bani, haine, telefoane etc. Când nu le au, tinerii cad în depresii şi ajung la noi”, a declarat dr. Marius Stan.

Esenţa vieţii

Societatea încurajeaza cu frenezie cumpărăturile ca fiind ceva esenţial pentru o viaţă bună, prosperă, fericită. Apariţia pe piaţa românească a marilor lanţuri de magazine de tip Carrefour, Mall, Metro etc. cât şi ofensiva violentă a ofertelor de creditare a dus la promovarea şi exacerbarea acestui fenomen. Teoria este simplă – nu poţi pleca dintr-un mare magazin cu sacoşa goală, iar comercianţii profită din plin de “virginitatea” românilor în acest domeniu (care se comportă ca nişte copii de 3 ani).

“Shoppingul a ajuns să însemne, pentru unii, o adevarată metodă de terapie în caz de depresii, singurătate, furie sau tristeţe. De aici până la obsesia cumpărăturilor nu mai este decât un pas mic şi periculos”, explică psihologii, care ne dau şi câteva sfaturi pentru a ne abţine să cumpărăm mai mult decât ne permitem: “concentraţi-vă asupra lucrurilor esenţiale ale vieţii”, “nu luaţi în seamă reclamele TV” sau “gândiţi-vă cât de greu aţi făcut banii pe care îi aveţi în portofel”. (sursa)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s